Wizerunek i komunikacja w systemie opieki zdrowotnej są często kojarzone ze ,,współpracą”, czyli wspólną pracą całego personelu medycznego na rzecz poprawy jakości usług. Role lekarza i farmaceuty wzajemnie się uzupełniają, co może mieć pozytywny wpływ na proces i skuteczność leczenia. Prowadząc do lepszych wyników klinicznych i poprawy jakości oraz życia pacjentów.
Wizerunek farmaceuty
Według badań przeprowadzonych przez firmę BioStat na zlecenie Naczelnej Izby Aptekarskiej i Fundacji Aflofarm wynika, że ponad 90% Polaków ufa farmaceutom. Problem w tym, że nie zawsze wiedzą czego mogą oczekiwać od magistrów i o co zapytać. Statystyki prezentują, że tylko 27% pacjentów kojarzy zawód farmaceuty z udzielaniem fachowych porad, natomiast prawie 75% wyłącznie ze sprzedażą leków. Niestety tylko 10% pacjentów chodzi do apteki po poradę.
Problemem bardzo często jest przypadkowość aptek, które wybierają pacjenci. Najczęściej kierują się wyborem korzystnej ceny, przez co nie budują relacji z farmaceutą. O wiele łatwiej jest gdy farmaceuta zna swojego pacjenta, wie jakie leki stosuje i jakie ma potrzeby.
W przeprowadzonym badaniu 54% farmaceutów uznało, że ich kompetencje nabywane w trakcie studiów nie są w pełni wykorzystywane. Ponad 60% oczekuje większych uprawnień związanych ze świadczeniem opieki farmaceutycznej.
Wyniki pokazują, że farmaceuci są świadomi swoich możliwości oraz traktują aptekę jako ważny punkt konsultacji [1,2,3].
Wizerunek lekarza
Zawód lekarza dobrze określił dr n. hum. Tomasz Sobierajski z Instytutu Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego – “Lekarz to niewątpliwie piękny zawód. Niektórzy nazywają go nawet powołaniem. Niewielu jednak – z wyjątkiem lekarzy i ich rodzin – zdaje sobie sprawę, jak trudna i wymagająca to praca”. [4]
W badaniu przeprowadzonym przez Joannę Turkiewicz w 2013 roku wykazano, że wizerunek lekarza jest bardzo ważny w budowaniu efektywnej współpracy pacjenta z lekarzem. Ma on wpływ na pozyskiwanie nowych pacjentów poprzez trafną diagnozę, skuteczne leczenie i dobrą komunikację. Jest to bardzo ważne w kontekście promowania swoich usług.
Wśród czynników, które wpływają na lepsze postrzeganie lekarza, jako najważniejszy pacjenci wymieniają: komunikację, a więc zarówno zrozumienie, szacunek empatię, zaangażowanie w rozwiązanie problemu jak i jasne komunikaty, dostosowane do możliwości pacjenta. Ważnymi czynnikami jest również wiedza i doświadczenie, wykazywane podczas wyjaśnienia problematyki choroby, czy też omawiania wyników. A także, zaangażowanie w pracę oraz wygląd lekarza, gabinetu czy poczekalni.
Na wybór lekarza specjalisty wpływ ma również sugestia innych, informacje w mediach, koszt wizyty, godziny przyjęć, a także sugestia innego lekarza [4,5].
Komunikacja farmaceuta – lekarz
Według sondaży 91% studentów kierunku lekarskiego i 90% studentów farmacji uważa, że współpraca pomiędzy przedstawicielami obu zawodów jest potrzebna i może prowadzić do optymalizacji procesu leczenia, przyczyniając się do poprawy stanu zdrowia.
Obecnie komunikacja między farmaceutami i lekarzami jest niewątpliwie ograniczona. Podstawą właściwej współpracy musi być zrozumienie, w jaki sposób oba zawody mogą się uzupełniać i jaka jest ich poszczególna rola.
Zadaniem lekarza jest postawienie diagnozy na temat danego schorzenia i wybór schematu leczenia. Natomiast farmaceuty zadbanie o to, aby terapia była bezpieczna i skuteczna przez ograniczenie interakcji między lekami, czy możliwych działań niepożądanych. Każdy profesjonalista powinien wnosić i wyrażać swoją odrębną wiedzę specjalistyczną, umożliwiając w ten sposób wspólną opiekę nad pacjentem.
Obecnie dużym problemem jest brak ,,centralnego miejsca” dla pracowników służby zdrowia, w którym zebrane byłyby wszystkie informacje na temat chorób pacjenta. Jak i stosowanego leczenia oraz uwag ze strony zarówno farmaceutów jak i lekarza, co do możliwych zmian. Najczęściej są to krótkie informacje przekazywane przez telefon, bądź w ramach notatek przekazywanych przez pacjentów, co bardzo często nie pozwala ocenić czy podjęto właściwą interwencję [6, 7].
Źródła:
- https://www.isbzdrowie.pl/2019/04/farmaceuci-wzmacniaja-swoj-wizerunek/ [Accessed: 24.11.2020]
- https://www.biostat.com.pl/badania-wizerunku-farmaceutow.php
[Accessed: 24.11.2020] - https://podyplomie.pl/medical-tribune/26091,triada-apteczna-czyli-pacjent-lekarz-i-farmaceuta
[Accessed: 24.11.2020] - https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/4-elementy-wizerunku-lekarza
[Accessed: 24.11.2020] - Cybulski Marcin et al.: Wybrane elementy wizerunku decydujące o wyborze lekarza specjalisty przez pacjenta, 2009 [Online].
Available: - https://www.researchgate.net/publication/309205069_Wybrane_elementy_wizerunku_decydujace_o_wyborze_lekarza_specjalisty_przez_pacjenta
[Accessed: 24.11.2020] - Nijjer Sandeep et al.: Effective collaborations between doctors and pharmacist, 2008 [Online].
Available:
https://www.pharmaceutical-journal.com/libres/pdf/hp/200805/hp_200805_collaboration.pdf
[Accessed: 24.11.2020] - https://www.aptekarzpolski.pl/aktualnosci/lekarz-czy-farmaceuta-jaki-jest-pierwszy-wybor-pacjenta/
[Accessed: 24.11.2020]