Wizerunek i komunikacja – farmaceuci vs lekarze

Obecnie komunikacja między farmaceutami i lekarzami jest niewątpliwie ograniczona.

Obecnie komunikacja między farmaceutami i lekarzami jest niewątpliwie ograniczona. (fot. shutterstock)

Wizerunek i komunikacja w systemie opieki zdrowotnej są często kojarzone ze ,,współpracą”, czyli wspólną pracą całego personelu medycznego na rzecz poprawy jakości usług. Role lekarza i farmaceuty wzajemnie się uzupełniają, co może mieć pozytywny wpływ na proces i skuteczność leczenia. Prowadząc do lepszych wyników klinicznych i poprawy jakości oraz życia pacjentów. 

Wizerunek farmaceuty

Według badań przeprowadzonych przez firmę BioStat na zlecenie Naczelnej Izby Aptekarskiej i Fundacji Aflofarm wynika, że ponad 90% Polaków ufa farmaceutom. Problem w tym, że nie zawsze wiedzą czego mogą oczekiwać od magistrów i o co zapytać. Statystyki prezentują, że tylko 27% pacjentów kojarzy zawód farmaceuty z udzielaniem fachowych porad, natomiast prawie 75% wyłącznie ze sprzedażą leków. Niestety tylko 10% pacjentów chodzi do apteki po poradę. 

Problemem bardzo często jest przypadkowość aptek, które wybierają pacjenci. Najczęściej kierują się wyborem korzystnej ceny, przez co nie budują relacji z farmaceutą. O wiele łatwiej jest gdy farmaceuta zna swojego pacjenta, wie jakie leki stosuje i jakie ma potrzeby. 

W przeprowadzonym badaniu 54% farmaceutów uznało, że ich kompetencje nabywane w trakcie studiów nie są w pełni wykorzystywane. Ponad 60% oczekuje większych uprawnień związanych ze świadczeniem opieki farmaceutycznej.

Wyniki pokazują, że farmaceuci są świadomi swoich możliwości oraz traktują aptekę jako ważny punkt konsultacji [1,2,3].

Wizerunek lekarza

Zawód lekarza dobrze określił dr n. hum. Tomasz Sobierajski z Instytutu Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego – “Lekarz to niewątpliwie piękny zawód. Niektórzy nazywają go nawet powołaniem. Niewielu jednak – z wyjątkiem lekarzy i ich rodzin – zdaje sobie sprawę, jak trudna i wymagająca to praca”. [4]

W badaniu przeprowadzonym przez Joannę Turkiewicz w 2013 roku wykazano, że wizerunek lekarza jest bardzo ważny w budowaniu efektywnej współpracy pacjenta z lekarzem. Ma on wpływ na pozyskiwanie nowych pacjentów poprzez trafną diagnozę, skuteczne leczenie i dobrą komunikację. Jest to bardzo ważne w kontekście promowania swoich usług. 

Wśród czynników, które wpływają na lepsze postrzeganie lekarza, jako najważniejszy pacjenci wymieniają: komunikację, a więc zarówno zrozumienie, szacunek empatię, zaangażowanie w rozwiązanie problemu jak i jasne komunikaty, dostosowane do możliwości pacjenta. Ważnymi czynnikami jest również wiedza i doświadczenie, wykazywane podczas wyjaśnienia problematyki choroby, czy też omawiania wyników. A także, zaangażowanie w pracę oraz wygląd lekarza, gabinetu czy poczekalni. 

Na wybór lekarza specjalisty wpływ ma również sugestia innych, informacje w mediach, koszt wizyty, godziny przyjęć, a także sugestia innego lekarza [4,5].

Komunikacja farmaceuta – lekarz

Według sondaży 91% studentów kierunku lekarskiego i 90% studentów farmacji uważa, że współpraca pomiędzy przedstawicielami obu zawodów jest potrzebna i może prowadzić do optymalizacji procesu leczenia, przyczyniając się do poprawy stanu zdrowia.

Obecnie komunikacja między farmaceutami i lekarzami jest niewątpliwie ograniczona. Podstawą właściwej współpracy musi być zrozumienie, w jaki sposób oba zawody mogą się uzupełniać i jaka jest ich poszczególna rola.

Zadaniem lekarza jest postawienie diagnozy na temat danego schorzenia i wybór schematu leczenia. Natomiast farmaceuty zadbanie o to, aby terapia była bezpieczna i skuteczna przez ograniczenie interakcji między lekami, czy możliwych działań niepożądanych. Każdy profesjonalista powinien wnosić i wyrażać swoją odrębną wiedzę specjalistyczną, umożliwiając w ten sposób wspólną opiekę nad pacjentem.

Obecnie dużym problemem jest brak ,,centralnego miejsca” dla pracowników służby zdrowia, w którym zebrane byłyby wszystkie informacje na temat chorób pacjenta. Jak i stosowanego leczenia oraz uwag ze strony zarówno farmaceutów jak i lekarza, co do możliwych zmian. Najczęściej są to krótkie informacje przekazywane przez telefon, bądź w ramach notatek przekazywanych przez pacjentów, co bardzo często nie pozwala ocenić czy podjęto właściwą interwencję [6, 7].

Źródła:

  1. https://www.isbzdrowie.pl/2019/04/farmaceuci-wzmacniaja-swoj-wizerunek/ [Accessed: 24.11.2020]
  2. https://www.biostat.com.pl/badania-wizerunku-farmaceutow.php
    [Accessed: 24.11.2020]
  3. https://podyplomie.pl/medical-tribune/26091,triada-apteczna-czyli-pacjent-lekarz-i-farmaceuta 
    [Accessed: 24.11.2020]
  4. https://lekarz.znanylekarz.pl/blog/4-elementy-wizerunku-lekarza
    [Accessed: 24.11.2020]
  5. Cybulski Marcin et al.: Wybrane elementy wizerunku decydujące o wyborze lekarza specjalisty przez pacjenta, 2009 [Online].
    Available:
  6. https://www.researchgate.net/publication/309205069_Wybrane_elementy_wizerunku_decydujace_o_wyborze_lekarza_specjalisty_przez_pacjenta
    [Accessed: 24.11.2020]
  7. Nijjer Sandeep et al.: Effective collaborations between doctors and pharmacist, 2008 [Online].
    Available: 
    https://www.pharmaceutical-journal.com/libres/pdf/hp/200805/hp_200805_collaboration.pdf
    [Accessed: 24.11.2020]
  8. https://www.aptekarzpolski.pl/aktualnosci/lekarz-czy-farmaceuta-jaki-jest-pierwszy-wybor-pacjenta/ 
    [Accessed: 24.11.2020]

Szanowni Państwo,

Farmacja.net sp. z o. o. przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie, w tym informacje zapisywane w plikach cookies, w celu personalizacji treści oraz reklamy, udostępniania funkcji mediów społecznościowych oraz analizowania ruchu w Internecie.

Kliknij „Zatwierdź i przejdź do serwisu”, aby wyrazić zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez farmacja.net sp. z o .o. , Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, szczegółowo opisanych w ustawieniach zaawansowanych.

Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w ustawieniach zaawansowanych.

Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. W polityce prywatności znajdziesz informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

LiveChat, Inc. – usługa Pharm:assistant

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu medycyna.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz
logo