Teledermatologia – czy jest skuteczna?

Teledermatologia, czyli udzielanie konsultacji z zakresu dermatologii online, zwłaszcza w czasie pandemii COVID-19, przeżywa dynamiczny rozwój.

Telederamatologia w Polsce kilka lat temu odgrywała raczej marginalną rolę. (fot. Shutterstock)

Najnowszy komentarz opublikowany w JAMA Dermatology skupia się zwłaszcza na analizie tego zjawiska z punktu widzenia indywidualnych praktyk dermatologicznych. W ostatnim czasie rośnie nie tylko ilość porad dermatologicznych udzielonych online, ale również związana z tym tematem ilość publikacji. Poruszane są różne aspekty teledermatologii: nie tylko koszty, ale również skuteczność tej metody w rozpoznawaniu zmian, czas udzielanych porad czy zadowolenie pacjentów.

Redukcja kosztów  – czy teledermatologia naprawdę się opłaca?

W pierwszej części komentarza opublikowanego w JAMA Dermatology autorzy odnoszą się do publikacji Zakaria et al. Jej autorzy przeprowadzili badanie retrospektywne na grupie ponad 2000 pacjentów leczonych w Zuckerberg San Francisco General Hospital and Trauma Center w Kalifornii w USA przy pomocy dermatologii online. Autorzy podsumowują, że zastosowanie teledermatologii w tej klinice znacząco przyczyniło się do redukcji kosztów.

Czy jednak na pewno? Na kilka innych aspektów wskazują Armstrong i Singh. Przede wszystkim zauważają, że koszty porad dermatologicznych najczęściej są oceniane z perspektywy zdrowia publicznego. Oznacza to, że pod uwagę brane są koszty bezpośrednie (np. związane z wizytą i lekami) oraz koszty pośrednie (związane np. z nieobecnością w pracy pacjentów). Autorzy podkreślają, że publikacja Zakaria et al. bada redukcję kosztów przy zastosowaniu teledermatologii w klinice, gdzie ponad połowa pacjentów korzysta z ubezpieczenia Medicaid.

Tymczasem większość dermatologów w USA pracuje w prywatnych praktykach. Armstrong i Singh wskazują, że „oszczędności” uzyskane dzięki telemedycynie wcale nie muszą bezpośrednio przełożyć się na wzrost płacy dermatologów. W dodatku może okazać się, że oszczędzając czas w przeliczeniu na pacjenta, będzie się oczekiwać od lekarzy, żeby konsultowali w tym samym czasie większą ilość chorych.

Z kolei warto podkreślić, że do wzrostu popularności dermatologii online w ostatnim czasie znacznie przyczyniło się poluzowanie przez ubezpieczeniodawców warunków dotyczących zwrotu kosztów wizyty online. Od tego będzie również zależało czy w dłuższej perspektywie czasu teledermatologia będzie się nadal rozwijać.

Przeczytaj również: Wady i zalety teleporady w praktyce lekarza POZ

Teledermatologia – zaleta czy wada?

Chociaż często jako jedna z zalet teledermatologii podkreślana jest oszczędność czasu, to jednak autorzy komentarza w JAMA Dermatology patrzą na ten problem z trochę innej perspektywy. W szczególności zwracają oni uwagę na ilość czasu spędzonego na uzyskaniu odpowiedniego wywiadu i zdjęć od pacjentów. Na przykład w teledermatologii asynchronicznej (kiedy to przesyłanie obrazów i konsultacja odbywają się w innym czasie), przesłane zdjęcia okazują się często być niskiej jakości lub niekompletne a historia choroby często jest niewystarczająca. W tym przypadku lekarz lub personel medyczny muszą poświęcić dodatkowy czas na zebranie tych informacji.

Z kolei w przypadku teledermatologii synchronicznej, w której dermatolodzy komunikują się z pacjentami za pośrednictwem wideokonferencji online i w czasie rzeczywistym oceniają obraz, głównym problemem jest to, że niektórzy pacjenci nie mają odpowiedniego sprzętu audiowizualnego lub dobrej łączności z internetem. Wtedy dermatolodzy i personel medyczny potrzebują dodatkowego czasu na rozwiązywanie problemów technicznych, co łączy się ze zwiększeniem kosztów. Ponadto dermatolog w czasie konsultacji online nie jest w stanie wykonać zabiegów, takich jak krioterapia, biopsje czy zabiegi chirurgiczne. Zabiegi stanowią około 75% przychodów w praktykach dermatologicznych i są refundowane przez Medicare.

Teledermatologia w Polsce

Telederamatologia w Polsce jeszcze kilka lat temu odgrywała raczej marginalną rolę. W raporcie dotyczącym telemedycyny z roku 2016 opracowanym przez Fundację im. Lesława Pagi zauważono, że w naszym kraju teledermatologia praktycznie nie istniała. Żadna z firm nie oferowała platformy do konsultacji online. Pacjenci na refundowaną przez NFZ poradę dermatologa musieli uzyskać skierowanie od lekarza rodzinnego. Następnie cierpliwie czekać w kolejce, czasem nawet kilka tygodni.

Aspektem teledermatologii, z którego często korzystali jeszcze przed pandemią COVID polscy dermatolodzy była możliwość użytkowania atlasów skóry online, takich jak na przykład Dermatology Online Atlas (DOIA). Pandemia COVID diametralnie zmieniła pozycję teledermatologii w Polsce. Coraz więcej dermatologów pracujących prywatnie umożliwiło korzystanie z konsultacji online. Powstały też platformy, na których lekarze mogą udzielać wizyt online. Porada ma miejsce poprzez telefon, czat lub wideo. W jej czasie możliwe jest przesyłanie załączników, takich jak zdjęcia lub wyniki badań oraz uzyskanie e-Recepty. Za wizytę płaci się najczęściej poprzez PayU, przelew tradycyjny lub kartę płatniczą. 

Autorzy komentarza w JAMA Dermatology podkreślają także zalety dermatologii online dla prywatnych praktyk. Należą do nich zmniejszenie kosztów związanych z wynajmowaniem lokalu czy redukcja czasu wynikająca z braku potrzeby dojazdu lekarzy i personelu do pracy. Jednocześnie autorzy są zdania, że redukcja kosztów nie powinna być oceniana jedynie z perspektywy zdrowia publicznego, ale również z perspektywy ekonomicznej praktyk dermatologicznych.

Aspektami bardzo istotnymi dla dermatologów są zagadnienia związane z jakością zdjęć i obrazu. Problemy techniczne przy połączeniach online oraz brak możliwości wykonywania zabiegów. W związku z tym, że teledermatologia będzie się rozwijać w najbliższych latach, ważne jest zapewnienie pacjentom wysokich standardów leczenia. Dermatologom natomiast odpowiedniego wynagrodzenia z wykonaną pracę.

Literatura:

  1. Armstrong AW, Singh I. Economics of Teledermatology-Does the Math Add Up? JAMA Dermatol. 2020 Nov 18. doi: 10.1001/jamadermatol.2020.4067. Epub ahead of print. PMID: 33206120.
  2. Zakaria A, Miclau TA, Maurer T, Leslie KS, Amerson E. Cost minimization analysis of a teledermatology triage system in a managed care setting.JAMA Dermatol. Published online November 18, 2020. doi:10.1001/jamadermatol.2020.4066
  3. Fundacja im. Lesława Pagi, Raport: TELEMEDYCYNA W POLSCE MOŻLIWOŚCI I SZANSE ROZWOJU WARSZAWA 2016 2016_11_25_telemedycyna_04_www.pdf (paga.org.pl)

Szanowni Państwo,

Farmacja.net sp. z o. o. przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie, w tym informacje zapisywane w plikach cookies, w celu personalizacji treści oraz reklamy, udostępniania funkcji mediów społecznościowych oraz analizowania ruchu w Internecie.

Kliknij „Zatwierdź i przejdź do serwisu”, aby wyrazić zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez farmacja.net sp. z o .o. , Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, szczegółowo opisanych w ustawieniach zaawansowanych.

Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w ustawieniach zaawansowanych.

Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. W polityce prywatności znajdziesz informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

LiveChat, Inc. – usługa Pharm:assistant

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu medycyna.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz
logo