Movember – listopad miesiącem świadomości o nowotworach u mężczyzn

Listopad to miesiąc świadomości o męskich nowotworach – raka prostaty, raka prącia oraz raka jądra. Główną ideą jest zapuszczanie wąsów na znak solidarności z chorującymi mężczyznami.

Kampania Movember (od połączenia słów z ang. moustache – wąsy oraz November – listopad) została zapoczątkowana w 2004 roku. Wówczas dwóch Australijczyków wpadło na pomysł założenia fundacji, która miała na celu przeprowadzanie akcji promujących zdrowie mężczyzn. Główną ideą Movember jest zapuszczanie wąsów na znak solidarności z chorującymi mężczyznami. Listopad to miesiąc uświadamiania społeczeństwa o profilaktyce nowotworów i zachęcania mężczyzn do dbania o swoje zdrowie.  Mężczyźni są zachęcani do porzucenia wstydu i zgłaszania się do lekarza w przypadku wystąpienia niepokojących objawów. 

Czytaj również: Nowe wyzwania w leczeniu raka prostaty

Nowotwory u mężczyzn – statystyki

Nowotwory złośliwe stanowią istotny problem zdrowotny, społeczny i ekonomiczny. Według danych Krajowego Rejestru Nowotworów, w 2018 roku odnotowano 167,5 tysięcy nowych zachorowań na nowotwory i 101,4 tysiące zgonów z ich powodu. Nowotwory złośliwe stanowią drugą przyczynę zgonów i w 2018 roku były odpowiedzialne za 25,9% zgonów mężczyzn i 23,1% zgonów kobiet. Stanowią istotny problem zdrowotny przede wszystkim dla osób w wieku 25-64 lata. 

W drugiej połowie XX wieku w populacji polskich mężczyzn najszybciej rosło zagrożenie nowotworem płuca, który zdominował obraz nowotworów u mężczyzn. W ostatnich dwóch dekadach wskutek spadku częstości palenia tytoniu, obserwujemy spadek liczby zachorowań na raka płuca u mężczyzn. Od 2016 roku najczęstszym nowotworem wśród mężczyzn jest nowotwór gruczołu krokowego (19,6% wszystkich nowotworów). Drugi pod względem częstości występowania jest rak płuca (16,1% wszystkich nowotworów). Na trzecim miejscu znajduje się rak jelita grubego (12% wszystkich nowotworów). Największy odsetek zgonów nowotworowych wśród mężczyzn w 2018 roku stanowiły zgony z powodu raka płuca – 28,2%, gruczołu krokowego – 10,1%, okrężnicy – 7,6%, żołądka – 5,7% oraz pęcherza moczowego – 5,6%. 

Dane Krajowego Rejestru Nowotworów są prezentowane z 2-letnim opóźnieniem. Aktualnie dostępne są już prognozy liczby zachorowań na nowotwory złośliwe w latach 2019 i 2020 opracowane w oparciu o trendy współczynników zachorowalności. Szacuje się, że liczba zachorowań na nowotwory w Polsce w 2019 roku przekroczy 177 tys., a w 2020 roku 182 tys. Zgodnie z dostępnymi prognozami liczba zachorowań na nowotwory u mężczyzn zmniejszy się w przypadku raka płuca, a w przypadku raka gruczołu krokowego ulegnie znacznemu wzrostowi. 

Czytaj również: Onkologia kliniczna – w Polsce nowoczesne terapie poza zasięgiem chorych

Samobadanie – kluczowe w celu wczesnego wykrycia choroby

Rak jądra to nowotwór, który najczęściej dotyczy chłopców i młodych mężczyzn – od 14. do 35. roku życia. W przypadku raka jądra ważne jest regularne samobadanie (raz w miesiącu), które pozwala na wczesne rozpoznanie nowotworu. W większości przypadków raka jądra można stwierdzić obecność twardego, niebolesnego guzka w jądrze lub zmianę konsystencji jądra. Zmiany te można wyczuć palcami. Inne możliwe objawy obejmują uczucie dyskomfortu w mosznie lub ból jądra. W zaawansowanych postaciach nowotworu na pierwszy plan mogą wysuwać się objawy wynikające z obecności przerzutów do innych narządów (węzłów chłonnych, płuc, kości). Ze względu na to, że guz jądra jest zwykle zlokalizowany jednostronnie, nie przekreśla szansy na prokreację. 

Rak gruczołu krokowego jest najczęściej występującym nowotworem u mężczyzn w Polsce. Najbardziej typowe objawy dla raka stercza to zaburzenia mikcji, częstomocz, uczucie niepełnego opróżnienia pęcherza. Niekiedy nowotwór przebiega bez żadnych objawów. Stąd też, należy zachęcać pacjentów do wczesnych kontroli markerów nowotworowych (PSA – antygen gruczołu krokowego) w kierunku raka prostaty nawet wtedy, gdy nie występują żadne objawy kliniczne choroby. Niepokój powinien wzbudzić gwałtowny wzrost wartości PSA w porównaniu z poprzednimi wynikami. Badanie to jest szczególnie istotne wśród wszystkich mężczyzn powyżej 50. roku życia. U mężczyzn z dodatnim wywiadem rodzinnym w kierunku raka gruczołu krokowego  badania poziomu PSA powinny być zapoczątkowane wcześniej – od 40. roku życia. 

Czytaj również: Rak piersi – jak nie dać się nowotworowi?

Profilaktyka nowotworów – jeden z celów akcji Movember 

Aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwory, warto zwracać uwagę na prawidłowe wzorce stylu życia. Nawyki związane z odżywianiem, aktywnością fizyczną i unikaniem używek są kluczowe w profilaktyce chorób nowotworowych. Z badania IBRiS (przeprowadzonego na zlecenie firmy Nationale Nederlanden) wynika, że Polacy coraz częściej zgłaszają się na badania. Co drugi Polak wykonuje morfologię, USG lub badania przesiewowe przynajmniej raz w roku. Co trzeci z kolei deklaruje, że zwraca uwagę na zdrowe i regularne odżywianie. Ponad połowa respondentów najbardziej boi się zachorowania na nowotwór. 

– Pozytywnym trendem jest to, że m.in. dzięki takim akcjom jak kampania Movember, która aktywizuje mężczyzn w kierunku profilaktyki, również oni częściej wykonują takie badania jak USG jąder czy też badania w kierunku raka prostaty. – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, rzecznik prasowy Nationale Nederlanden 

Wraz ze starzeniem się społeczeństwa nowotwory stają się coraz częstsze. Możemy jednak im zapobiegać i skutecznie leczyć. Ważna jest odpowiednia profilaktyka i edukacja w tym zakresie. Dlatego, panowie, zapuśćcie wąsy w listopadzie!

Piśmiennictwo:

  1. http://onkologia.org.pl/wp-content/uploads/Nowotwory_2018.pdf 
  2. https://www.mp.pl/onkologia/aktualnosci/225769,codzienne-nawyki-kluczowe-w-profilaktyce-nowotworow 
  3. https://www.mp.pl/kurier/225724,ponad-polowa-polakow-co-najmniej-raz-w-roku-sie-bada 
  4. https://www.termedia.pl/poz/Rak-prostaty-Nie-daj-sie-zaskoczyc-,40464.html 

Szanowni Państwo,

Farmacja.net sp. z o. o. przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie, w tym informacje zapisywane w plikach cookies, w celu personalizacji treści oraz reklamy, udostępniania funkcji mediów społecznościowych oraz analizowania ruchu w Internecie.

Kliknij „Zatwierdź i przejdź do serwisu”, aby wyrazić zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez farmacja.net sp. z o .o. , Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, szczegółowo opisanych w ustawieniach zaawansowanych.

Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w ustawieniach zaawansowanych.

Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. W polityce prywatności znajdziesz informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

LiveChat, Inc. – usługa Pharm:assistant

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu medycyna.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz
logo