Komunikacja z pacjentem – współodpowiedzialność

Czym jest proces wspólnego podejmowania decyzji (SDM) i co wspólnego ma z komunikacją?

Wspólne podejmowanie decyzji (SDM) to proces. (fot. Shutterstock)

Komunikacja z pacjentem jest bardzo ważnym elementem każdej prowadzonej terapii. Zarówno ta między pacjentem a lekarzem jak i pomiędzy pacjentem i farmaceutą. Ważne, by każda ze stron wspólnie decydowała o dalszym postępowaniu w leczeniu, wybierając najkorzystniejszą i najlepszą formę. Czy możliwa jest współodpowiedzialność w relacjach lekarz – pacjent?

SDM co to takiego?

Wspólne podejmowanie decyzji (SDM) to proces, w którego trakcie lekarze wspólnie pomagają pacjentom w podejmowaniu decyzji medycznych opartych na dowodach i faktach. Proces ten pozwala na przedstawienie pacjentowi wszystkich możliwych strategii i opcji leczenia na podstawie rozmowy na temat korzyści i wad. Finalnie jest on zakończony świadomą decyzją pacjenta odnośnie wyboru metody leczenia.

Jeśli chodzi o podejmowaną decyzję, SDM nie polega na przekonywaniu pacjenta do przestrzegania zaleceń lekarza. Nie chodzi też o próbę wymuszenia przez pacjenta u lekarza zlecenia do wykonania jakiegokolwiek badania lub leczenia, o które poprosi, ani o pozostawienie pacjentowi samodzielnej decyzji. W SDM wyróżnia się dwa podstawowe elementy: informację o ryzyku oraz wyjaśnienie wartości danego sposobu leczenia. Pacjentowi mówi się o korzyściach i ewentualnych wadach danego sposobu leczenia opartych na rzetelnej wiedzy i dowodach. Wyjaśnianie wartości polega na znalezieniu tego co jest najważniejsze dla pacjenta oraz jego rodziny.

W tym procesie ważna jest relacja występująca między pracownikiem służby zdrowia a pacjentem, bowiem przez podejmowanie wspólnej decyzji odnoszą się do siebie nawzajem i wpływają na swoje postępowanie, co usprawnia komunikację między nimi. Zawsze wybór pozostaje  zgodny z wartościami i preferencjami pacjenta (skuteczność, skutki uboczne, koszty, priorytety, filozofia życiowa, towarzyszące okoliczności).

Przeczytaj także: Komunikacja w procesie leczenia pacjenta – adherence

Współodpowiedzialność – przykład

Przytoczmy przykład:

Do lekarza zgłasza się 66-letni pacjent, który przyjmuje codziennie statynę oraz aspirynę w celu profilaktyki choroby wieńcowej. Ponadto od 18 roku życia pali jedną paczkę papierosów dziennie. Podczas wizyty lekarskiej opowiada o kolejnej próbie rzucenia nałogu za pomocą stosowania plastrów nikotynowych oraz nakłania lekarza do przepisania mu tabletek antynikotynowych. W trakcie wywiadu wspomina o tym, iż jego ojciec zmarł z powodu raka płuc.  

W tym momencie pojawia się możliwość wdrożenia SDM poprzez zaproponowanie wykonania badań przesiewowych. Powinny zostać zadane pytania: czy słyszał o takiej opcji? Jakie są jego poglądy na ten temat? Czy chce zostać przebadany w tym kierunku? Należy w ten sposób dać do zrozumienia pacjentowi, że stoi przed decyzją, w której będzie wspierany. Ważne jest przedstawienie rzetelnych, opartych na dowodach informacji zarówno tych dobrych jak i złych.

SDM wiąże się z wyzwaniem polegającym na zapewnieniu wskazówek bez przesadnych dyrektyw. Pod koniec wizyty należy ocenić, jak komfortowo czuje się pacjent ze swoją decyzją. Pacjent wychodzi z wizyty z receptą, ale także z wiedzą o możliwościach badania swojego zdrowia. 

Informacje o kosztach leczenia a współodpowiedzialność

Okazuje się, że informacje o kosztach, w połączeniu z informacjami o opcjach leczenia, znacznie zwiększają wartość wspólnego podejmowania decyzji. Jak już wiadomo, wspólne podejmowanie decyzji oznacza dyskusję między pacjentami / opiekunami i pracownikami służby zdrowia na temat różnych opcji leczenia. Warto kierować się rzetelnymi informacjami i właściwymi postawami pomocami w podejmowaniu decyzji przez pacjenta.

Wspólne podejmowanie decyzji usprawni proces zmniejszenia niepotrzebnych wydatków i kosztów opieki zdrowotnej. Oznacza to zatem, iż informacje o kosztach leczenia stanowią ważny element wspólnego podejmowania decyzji. Należy również podkreślić, że SDM usprawnia komunikację między pacjentem a personelem medycznym wywierając pozytywne skutki prowadzonej terapii i schematy leczenia.

Literatura:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5597010/ (dostęp 19.12.2020)
  2. https://www.news-medical.net/news/20201211/Cost-information-greatly-enhances-the-value-of-shared-decision-making.aspx (dostęp 19.12.2020)

Szanowni Państwo,

Farmacja.net sp. z o. o. przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie, w tym informacje zapisywane w plikach cookies, w celu personalizacji treści oraz reklamy, udostępniania funkcji mediów społecznościowych oraz analizowania ruchu w Internecie.

Kliknij „Zatwierdź i przejdź do serwisu”, aby wyrazić zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez farmacja.net sp. z o .o. , Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, szczegółowo opisanych w ustawieniach zaawansowanych.

Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w ustawieniach zaawansowanych.

Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. W polityce prywatności znajdziesz informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

LiveChat, Inc. – usługa Pharm:assistant

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu medycyna.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz
logo