Komunikacja w procesie leczenia pacjenta – adherence

Wg. raportu FDA ok. 60% chorych nie potrafi podać nazwy stosowanych leków, 30-50% pacjentów nie przestrzega zaleceń lekarski, a ok. 20% przyjmuje leki bez wskazań.

Bardzo ważnym czynnikiem jest relacja pacjent – lekarz. (shutterstock)

Odpowiedzialność za bezpieczną i skuteczną farmakoterapię ponoszą pracownicy służby zdrowia, ale również pacjenci. Celem każdej terapii jest, osiągniecie pożądanych wyników i doprowadzenie pacjenta do jak najbardziej możliwego stanu fizjologicznego. Niestety, pomimo najlepszych intencji pojawia się problem nieprzestrzegania zaleceń, w tym: właściwego przyjmowania leków, przestrzegania diety, czy zmiany trybu życia. 

Compliance, peristence, concordance i adherence

W celu opisania przestrzegania zaleceń przez pacjenta można spotkać się z kilkoma terminami:

  • compliance – przestrzeganie wskazań lekarza dotyczących przyjmowanych leków w odniesieniu do odsetka przyjmowanych dawek,
  • persistence – systematyczność i wytrwałość w przestrzeganiu terapii oraz jej nieprzerywanie, co ma szczególne znaczenie w leczeniu chorób przewlekłych,
  • concordance – relacja między lekarzem i pacjentem opierająca się na współpracy w wyborze odpowiedniej terapii,
  • adherence – jest to najczęściej stosowany termin, który całościowo opisuje medyczne i pozamedyczne postanowienia dotyczące planu leczenia, obejmujące zarówno współpracę pacjenta z lekarzem, przestrzeganie zaleceń medycznych i przyjmowanych leków, ale też zmiana trybu życia – diety, wprowadzenie aktywności fizycznej i zaprzestanie używek [1,2].

Przyczyny non-adherence 

Według raportu FDA około 60% chorych nie potrafi podać nazwy stosowanych leków, 30-50% pacjentów nie przestrzega zaleceń lekarski, a ok. 20% przyjmuje leki bez wskazań. Niewłaściwe stosowanie leków może mieć wpływ na wyniki leczenia i bezpośrednie konsekwencje kliniczne. Dodatkowo wpływa na obciążenie służby zdrowia, co wiąże się z nadmiernymi, pilnymi wizytami, hospitalizacją i wyższymi kosztami leczenia. 

O wiele większy stopień adherencji można uzyskać w warunkach szpitalnych pod ścisłą kontrolą. Problem pojawia się w przypadku pacjentów leczonych w warunkach domowych, co w dużym stopniu ogranicza właściwą terapię i sprzyja zaprzestaniu stosowania leków.

Badania wskazują, że duży problem z systematycznością terapii pojawia się w schorzeniach, które wymagają wielu leków oraz długiego czasu stosowania. Jest to m.in.: osteoporoza, hipercholesterolemia, cukrzyca i nadciśnienie tętnicze. Statystyki pokazują, że po 6 miesiącach terapii, mniej niż połowa pacjentów kontynuuje leczenie. 

Czynniki powiązane z nieprzestrzeganiem zaleceń:

  • wiek – starszy wiek sprzyja niewłaściwemu stosowaniu leków. Wynika to głównie  z problemów ze wzrokiem, słuchem i pamięcią. Pacjenci często mają problem z połykaniem tabletek, otwieraniem pojemników, rozróżnianiem kolorów tabletek i pamiętaniem o porach przyjmowania leków,
  • stan cywilny – według niektórych badań osoby samotne w mniejszym stopniu przestrzegają zalecanych terapii. Może to wynikać z braku wsparcia w długotrwałym procesie,
  • czynniki psychologiczne – błędne przekonania pacjenta, co do skuteczności leczenia, brak motywacji i negatywny stosunek do terapii sprzyjają nieprzestrzeganiu zaleceń. Dodatkowym czynnikiem osłabiającym adherencję jest depresja,
  • wiedza na temat zdrowia – pacjenci z niską świadomością zdrowotną w mniejszym stopniu są podatni na terapię. Natomiast osoby, które rozumieją i zapamiętują instrukcję dotyczące stosowania leków oraz czytają ulotki leków chętniej podejmują się leczenia,
  • droga podania – na podstawie badań na pacjentach z astmą wyciągnięto wniosek,  pacjenci bardziej przestrzegają stosowania leków doustnych niż wziewnych,
  • dawkowanie – pomijanie dawek lub stosowanie zbyt dużych, licząc na szybszy i wyraźniejszy efekt,
  • skutki uboczne leków – dyskomfort fizyczny spowodowany wystąpieniem skutków ubocznych sprzyja sceptycznemu nastawieniu, co do skuteczności leków i zaufania do lekarza,
  • polipragmazja – stosowanie więcej niż 5 leków jednocześnie, co może prowadzić do występowania niezamierzonych interakcji lek-lek lub lek-pożywienie,
  • koszt terapii – kluczowa kwestia w przestrzeganiu zaleceń przez pacjenta. Dużym obciążeniem jest terapia przy stosunkowo niskich dochodach, dlatego ważne jest, aby personel medyczny miał świadomość sytuacji ekonomicznej pacjenta,
  • czynnik chorobowy – dużym problemem są choroby przebiegające bezobjawowo lub charakteryzujące się lekkimi objawami. Brak rzeczywistego nasilenia choroby może mieć wpływ na postrzeganie terapii jako niekoniecznej,
  • system opieki zdrowotnej – czas oczekiwania na wizytę, koszt wizyt.

Relacja lekarz – pacjent

Bardzo ważnym czynnikiem jest relacja pacjent – lekarz. Badania wykazały, że przestrzeganie zaleceń jest właściwe, gdy lekarze wspierają emocjonalnie, dają poczucie bezpieczeństwa, szacunek oraz traktują pacjentów jak równych sobie partnerów. Podstawową właściwej komunikacji powinien być szczegółowy wywiad oraz wyjaśnienie tematu choroby, przyczyn, skutków, a także konieczności terapii i możliwych działań ubocznych, wynikających ze stosowania leków. Lekarz powinien wziąć pod uwagę ogólny stan fizyczny pacjenta i dostosować do niego zarówno drogę podania leku, a także najprostsze dawkowanie. Ze strony pacjenta wymagana jest szczerość, co do przyjmowanych leków i suplementów diety oraz trybu życia. Niestety, dużym problemem bardzo często jest krótki czas spędzony z pacjentem, schematyczność oraz trudności pacjenta w zrozumieniu zaleceń i pisma lekarza oraz strach przed zadawaniem pytań [1,2].

Opieka farmaceutyczna w procesie poprawy adherencji

Farmaceuci są ostatnimi pracownikami zdrowia, z którymi pacjenci kontaktują się przed zastosowaniem leków, a zatem mogą mieć znaczący wpływ na ich terapię. Przede wszystkim mogą wpłynąć na przekonanie pacjenta, co do skuteczności i konieczności leczenia. Podczas konsultacji, na podstawie krótkiego wywiadu o chorobach przewlekłych, stosowanych lekach i suplementach, farmaceuta może ocenić ryzyko interakcji, czy też działań niepożądanych, które mogą wystąpić i poinformować pacjenta jak prawidłowo postępować, żeby zniwelować ryzyko oraz zaproponować zmiany zgodnie z posiadaną wiedzą. 

Bardzo ważne jest również wytłumaczenie prawidłowego stosowania leków w zależności od posiłków i pory dnia. Przypomnienia i odnotowania dawkowania, a także udzielenia informacji o właściwym przechowywaniu leków. Farmaceuta może również doradzić stosowanie dzienniczków, w których pacjent będzie odnotowywać postępy w terapii. Ponadto, może zaproponować stosowanie pojemników na leki, które ułatwią terapię wielolekową, zwłaszcza dla pacjentów geriatrycznych. 

Należy pamiętać, że na przyjmowanie leków przez pacjenta najprawdopodobniej wpłyną zmiany zachodzące w życiu. Dlatego każde spotkanie powinno być traktowane jako krótka konsultacja i przegląd problemów z przestrzeganiem zaleceń. 

Wdrażanie nowych usług takich jak możliwość wypisywania recept przez farmaceutów, opracowywanie ustawy o zawodzie farmaceuty, umożliwiającej wprowadzenie przeglądów lekowych, rozszerzonego poradnictwa dla pacjentów, szczepień w aptekach i świadczenia szeroko pojętej opieki farmaceutycznej znacząco podkreśla rolę farmaceutów w poprawie skuteczności i bezpieczeństwa stosowanych terapii [3].

Adherence – podsumowanie

Poprawa przestrzegania zaleceń przez pacjenta powinna opierać się na pięciu najważniejszych kwestiach:

  1. doborze prostego schematu dawkowania,
  2. zapobieganiu polipragmazji,
  3. zwiększeniu systematyczności wizyt lekarskich,
  4. poprawy komunikacji między pracownikami służby zdrowia, a pacjentem,
  5. edukacji pacjenta o wpływie stopnia stosowania się do zaleceń na powodzenie farmakoterapii.

    Skuteczne może okazać się również stosowanie leków o przedłużonym działaniu, długim okresie półtrwania, systemów terapeutycznych oraz preparatów złożonych, które niwelują ryzyko pominięcia dawki [2].

Źródła:

  1. Jin Jing et al.: Factors affecting therapeutic compliance: A review from the patient’s perspective, 2008 [Online]

Available:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2503662/ [Accessed: 22.11.2020]

  1. Jasińska Magdalena et al.: Zjawisko non-adherence w procesie opieki farmaceutycznej, 2009 [Online].

Available:

https://www.ptfarm.pl/pub/File/Farmacja%20Polska/2009/11-2009/02%20%20Adherence.pdf [Accessed: 24.11.2020]

  1. Laven Anna et al.: How pharmacist can encourage potient adherence to medicines, 2018 [Online]

Available:
https://www.pharmaceutical-journal.com/cpd-and-learning/learning-article/how-pharmacists-can-encourage-patient-adherence-to-medicines/20205153.article?firstPass=false [Accessed: 24.11.2020]

Szanowni Państwo,

Farmacja.net sp. z o. o. przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie, w tym informacje zapisywane w plikach cookies, w celu personalizacji treści oraz reklamy, udostępniania funkcji mediów społecznościowych oraz analizowania ruchu w Internecie.

Kliknij „Zatwierdź i przejdź do serwisu”, aby wyrazić zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez farmacja.net sp. z o .o. , Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, szczegółowo opisanych w ustawieniach zaawansowanych.

Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w ustawieniach zaawansowanych.

Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. W polityce prywatności znajdziesz informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

LiveChat, Inc. – usługa Pharm:assistant

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu medycyna.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz
logo